Hyppää sisältöön
Palvelut

Apua chatissa

Nettiturvakodin Apua väkivaltaan chatissa voit keskustella kahden kesken väkivaltatyön ammattilaisten kanssa. Voit kysyä lähisuhdeväkivallasta, omasta tilanteestasi, avun saamisesta tai läheisesi tilanteesta. Autamme väkivallan kaikkia osapuolia, väkivallan kokijoita ja väkivaltaa käyttäneitä, väkivallalle altistuneita sekä huolestuneita läheisiä.

Apua väkivaltaan chat on auki arkipäivisin klo 12-18.

OnksOK chat auttaa alle 18 -vuotiaita, kun kotona tai läheisissä suhteissa on turvattomuutta tai väkivaltaa. Chat on auki arkipäivisin klo 15-18.

Chatin periaatteet

Apua väkivaltaan chat tarjoaa apua valtakunnallisesti kaikille, joita lähisuhteissa tapahtuva väkivalta koskettaa. Chatissa päivystävät Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistysten väkivaltatyön asiantuntijat sekä koulutetut chatvertaiset. Heidät tunnistat chatvertainen -nimestä. Kaikkia chatpäivystäjiämme sitoo vaitiolovelvollisuus vallitsevan lainsäädännön asettamin edellytyksin. Työtämme ohjaavat eettiset periaatteet.

Keskusteluteemat ovat usein raskaita ja on tärkeää, ettei keskustelu kuormita sinua liikaa. Siksi rajaamme välillä chatkeskustelujen pituutta. Haluamme myös antaa tasapuolisesti aikaa kaikille chattiin tulijoille. Toivommekin, että käyt chatissa vain kerran päivässä. Voit aina tulla uudelleen juttelemaan vaikka seuraavana päivänä.

Meillä chattiin pääsee yleensä melko nopeasti, mutta joskus on myös ruuhkaisempia hetkiä. Chatpäivystäjämme vastaavat kaikille jonotusjärjestyksessä. Jos sinulla on hätätilanne, soita yleiseen hätänumeroon 112 tai sinua lähimpään turvakotiin.

Hätätilanteet

Chatpäivystäjät voivat tarpeen mukaan ohjata sinua oikeisiin palveluihin tai voitte yhdessä päivystäjän kanssa pohtia juuri sinulle sopivia ratkaisuja.

Mikäli kyseessä on akuutti hätätilanne, lastensuojelullinen huoli tai rikos, tulee meidän olla keskustelutietojen pohjalta yhteydessä hätäkeskukseen, lastensuojeluviranomaisiin tai poliisiin. Mikäli poliisi pyytää, välitämme heille IP-osoitteesi varmistaaksemme, että saat apua. Pyrimme tällaisissakin tilanteissa aina avoimuuteen ja toimimaan kanssasi yhteistyössä.

Tutkimus- ja kehittämistyö

Keräämme tietoa chatkeskusteluista tutkimus- ja kehittämistarkoituksiin. Tekstien käyttämiseen pyydämme aina Sinulta luvan ja oman keskustelun luovuttaminen tutkimus- ja kehittämistarpeisiin on aina vapaaehtoista.

Käsittelemme kaikkea tietoa luottamuksellisesti ilman tunnistettavia tietoja. Luvan antaminen tai siitä kieltäytyminen ei vaikuta millään tavalla chatpäivystäjän kanssa käymääsi keskusteluun.

Chattoimintaamme ohjaavat eettiset periaatteet

Nettiturvakoti on osa Ensi- ja turvakotien liiton verkkopalveluja. Sen toiminta perustuu eettisiin periaatteisiin, kuten nimettömyyteen, luottamuksellisuuteen ja yhdenvertaisuuteen.

Kohtaamme sinut kiireettömästi ja ammattitaitoisesti. Keskustelut käydää nimettömästi, ja chatpäivystäjämme ovat vaitiolovelvollisia.
Chat on sinulle maksutonta ja suunnattu auttamaan ja löytämään yhdessä sinua tukevia ratkaisuja. Chatpäivystäjinä toimivat koulutetut ammattilaiset ja chatvertaiset. Yksityisyyden suoja sekä tietoturva varmistetaan aina tarkasti.

Palvelumme noudattaa Suomen lakia. Kerromme sinulle aina, jos keskustelussa herää huoli ja meidän on oltava yhteydessä viranomaisiin. Toiminnan laatua kehitetään palautteen ja tilastotiedon avulla. Nettiturvakoti on avoinna säännöllisesti pyhäpäiviä ja loma-aikojen poikkeusaikatauluja lukuun ottamatta.

Mitä tietoja minusta kerätään?

Luottamuksellisuus ja tietojen kerääminen

Kaikki chatissa kirjoitetut viestit poistetaan palvelimeltamme säännöllisesti.

IP-osoitteesi näkyy kanssasi keskustelevalle chatpäivystäjälle mutta emme näe sen perusteella tietojasi tai yhteystietojasi. IP-osoitteita ei kerätä talteen, vaan myös ne poistetaan palvelimeltamme säännöllisesti.

Ensi- ja turvakotien liiton chatin tietoturva on varma, eivätkä keskustelut vuoda mihinkään. Emme kerää asiakkaista henkilötietoja, ja aivan kaikki data poistetaan 12 kk välein myös Ninchatin palvelimilta. Chatin keskusteluyhteys on salattu, ja data on EU:ssa.

Kaikki chatissa kirjoitetut viestit poistetaan palvelimeltamme säännöllisesti.

IP-osoitteesi näkyy kanssasi keskustelevalle chatpäivystäjälle mutta emme näe sen perusteella tietojasi tai yhteystietojasi. IP-osoitteita ei kerätä talteen, vaan myös ne poistetaan palvelimeltamme säännöllisesti.

Ensi- ja turvakotien liiton chatin tietoturva on varma, eivätkä keskustelut vuoda mihinkään. Emme kerää asiakkaista henkilötietoja, ja aivan kaikki data poistetaan 12 kk välein myös Ninchatin palvelimilta. Chatin keskusteluyhteys on salattu, ja data on EU:ssa.

Lue lisää tietosuojasta:

  1. Rekisterinpitäjä: Ensi- ja turvakotien liitto ry, Asemapäällikönkatu 12 B, 4.krs. 00520 Helsinki
  2. Rekisteriasioista vastaava henkilö ja/tai yhteyshenkilö: Ensi- ja turvakotien liitto ry, Asemapäällikönkatu 12 B, 4.krs. 00520 Helsinki, Puh. +358 9 4542 440, toimisto@etkl.fi
  3. Rekisterin nimi: Tämä tietosuojaseloste kattaa kolme erillistä Ensi- ja turvakotien liiton toiminnassa syntyvää rekisteriä:

a) ETKLn chattien ja jätä kysymys -palvelun asiakastiedot (Ninchat)

b) ETKLn chateissa toimivien päivystäjien yhteystietorekisteri (omat tiedostot)

c) ETKLn chattien uusien chatvertaisten yhteystietorekisteri (omat tiedostot)

4. Rekisterin käyttötarkoitus

a) Emme kerää ETKLn chattien käyttäjistä pysyvää rekisteriä. Käyttäjän IP osoite näkyy keskustelun aikana päivystäjälle. IP osoitetta käytetään vain siinä tapauksessa, että kyseessä on akuutti hätätilanne, lastensuojelullinen huoli tai rikos. Lain mukaan olemme velvollisia olemaan keskustelutietojen pohjalta yhteydessä hätäkeskukseen, lastensuojeluviranomaisiin tai poliisiin. Mikäli poliisi pyytää, välitämme heille IP osoitteen varmistaaksemme, että asiakas saa apua. Tällaisissa tilanteissa toimimme avoimesti ja asiakkaan kanssa yhteistyössä aina, kun se on mahdollista. Kaikki chatissa kirjoitetut viestit ja niihin liittyvät taustatiedot sekä IP osoitteet poistetaan palvelimeltamme säännöllisesti 12kk kuluttua. Jätä kysymys -palvelun osalta asiakas kirjaa palveluun oman sähköpostiosoitteensa, minne vastaus kysymykseen toimitetaan. Kaikki tiedot (sähköposti ja kysymys) poistetaan palvelimeltamme 3 kk kuluttua.

b) ETKLn chateissa toimivista päivystäjistä keräämme vain välttämättömät tiedot (nimi, taustaorganisaatio ja sähköpostiosoite). Tietoja käytetään ajankohtaisten asioiden tiedottamisessa sekä kriisitilanteiden viestinnässä. Chatpäivystäjän tiedot poistetaan hänen jäädessä pois toiminnastamme.

c) ETKLn verkkosivujen kautta chatvertaisiksi hakeutuvista kerätään vain välttämättömät tiedot (nimi ja sähköpostiosoite). Chatvertaisen tiedot poistetaan hänen jäädessä pois toiminnastamme.

5. Rekisterin tietosisältö

a) ETKLn chattien asiakkaista ei synny pysyvää rekisteriä. Kaikki asiakaskeskustelujen tiedot poistetaan teknisen toimittajan Ninchatin toimesta 12 kk kuluessa. Jätä kysymys palvelun osalta kaikki tiedot poistetaan 3 kk kuluttua.

b) ETKLn chateissa toimivien päivystäjien yhteystietorekisteri: etunumi, sukunimi, organisaatio, sähköposti.

c) ETKLn chateissa toimivien chatvertaisten yhteystietorekisteri: etunimi, sukunimi, organisaation, jonka kautta on tullut chatvertaiseksi, sähköpostiosoite.

6. Säännönmukaiset tietolähteet

a) Asiakkaiden käymistä keskusteluista syntyvät tiedot, IP osoite. Jätä kysymys -palvelun osalta asiakkaan kysymys ja sähköpostiosoite (henkilön itsensä antamat tiedot).

b) Henkilön itsensä antamat tiedot.

c) Henkilön itsensä antamat tiedot.

7. Tietojen säännönmukaiset luovutukset

a) Asiakirjatietoja ei luovuteta ulkopuolisille, paitsi asiakkaan omat tiedot hänen omasta pyynnöstään. Chat-keskustelujen tekstiaineisto voidaan luovuttaa palvelun kehittämis- ja tutkimustarkoitukseen ainoastaan silloin, kun asiakas on antanut tähän suostumuksen. Suostumus kysytään käydyn keskustelun jälkeen. Myös päivystäjät antavat suostumuksen käyttää tekstejään ko. tarkoitukseen. IP-osoitteeet poistetaan palvelusta ennen tekstidatan luovuttamista. Jätä kysymys -palvelun osalta yhteystietoja ja tai muita tietoja ei luovuteta ulkopuolisille.

b) Yhteystietoja ei luovuteta ulkopuolisille.

c) Yhteystietoja ei luovuteta ulkopuolisille.

8. Tietojen luovutukset ja siirrot EU:n tai ETA-alueen ulkopuolelle

Tietoja ei luovuteta ko. alueille.

9. Rekisterin suojauksen periaatteet

a) Tietokantaan pääsee käsiksi vain palveluntarjoajan kautta ja vain vastuuhenkilöt.

b) Yhteystietorekisteri on suojattu salasanoilla ulkopuoliselta käytöltä.

c) Yhteystietorekisteri on suojattu salasanoilla ulkopuoliselta käytöltä.

  1. Rekisteröidyn oikeus tarkastaa tietonsa
  2. Chatin käyttäjillä ei ole oikeutta tarkistaa tietojaan rekisteristä, koska emme pysty tunnistamaan käyttäjää.
  3. Rekisteröidyllä on oikeus pyytää jäljennös itseään koskevista henkilötiedoista ja pyytää tietojensa käsittelyn rajoittamista tai lopettaa tietojensa käsittely

Yhteydenotto: rekisterin yhteyshenkilö.

  1. Oikeus vaatia tiedon korjaamista

Rekisteröidyllä on oikeus pyytää, että häntä koskevat tiedot korjataan tai poistetaan, ellei soveltuva tietosuojasääntely edellytä tietojen säilyttämistä.

Yhteydenotto: rekisterin yhteyshenkilö.

  1. Suoramarkkinointikielto

Rekistereitä ei käytetä suoramarkkinointiin.

Mitä ja kenen tietoja kerätään ja millä perusteella tietoja kerätään:
Asiakkaan IP-osoite: IP-osoitteen näkyminen päivystäjälle perustuu elintärkeiden etujen suojaamiseen. Henkilötietojen käsittely on sallittua, kun se on tarpeen rekisteröidyn tai jonkun toisen henkilön elintärkeiden etujen suojaamiseksi. Elintärkeiden etujen suojaaminen sopii käsittelyperusteeksi esimerkiksi tilanteisiin, joissa on kysymys elämästä ja kuolemasta tai uhkista, jotka voisivat johtaa rekisteröidyn tai jonkun toisen loukkaantumiseen tai olla muutoin terveydelle vahingollisia. 

Chatpäivystäjistä kerätään nimi, organisaatio ja sähköpostiosoite tiedottamista varten.

Sivuston evästeillä seurataan kävijämääriä. Käyttäjistä ei seurata muita tietoja eikä evästeillä kohdenneta mainontaa.

Mitä tiedolla tehdään/mihin tarkoitukseen niitä käytetään

IP-osoitetta käytetään vain siinä tapauksessa, että kyseessä on akuutti hätätilanne, lastensuojelullinen huoli tai rikos. Lain mukaan meidän tulee olla keskustelutietojen pohjalta yhteydessä hätäkeskukseen, lastensuojeluviranomaisiin tai poliisiin. Mikäli poliisi pyytää, välitämme heille IP-osoitteen varmistaaksemme, että asiakas saa apua. Tällaisissakin tilanteissa toimimme avoimesta ja asiakkaan kanssa yhteistyössä aina kun se on mahdollista.

Chatpäivystäjien tietoja käytetään chatin ajankohtaisista asioista kuten koulutuksista tiedottamiseen. Niitä voidaan käyttää myös päivystystyön arkeen liittyvistä asioista yhteydenottamiseen.

Mistä tiedot saadaan

IP-osoite kirjautuu Ninchattiin ja näkyy päivystäjälle asiakkaan keskusteludatan yhteydessä.

Chatpäivystäjät toimittavat tarvittavat yhteystiedot aloittaessaan päivystämisen chatissa. Chatpäivystäjät antavat yhteystietonsa hakeutuessaan mukaan toimintaan.

Minne tiedot tallennetaan

IP-osoite tallentuu Ninchatin palvelimelle.

Chatpäivystäjien ja chatvertaisten yhteystiedot tallennetaan Microsoft Officen salasanalla suojattuun pilvipalveluu.

Ketkä tietoja käsittelevät, kuka vastaa rekisteristä

IP-osoite näkyy asiakkaalle vastaavalle chatpäivystäjälle sekä chatin vastaaville työntekijöille.

Chatpäivystäjien ja chatvertaisten yhteystietoja käsittelevät Ensi- ja turvakotien liiton chattiimin työntekijät.

Henkilötietojen luovuttaminen

Chatin käyttäjän tietoja ei luovuteta ulkopuolisille, paitsi viranomaisen pyynnöstä tai asiakkaan omat tiedot hänen omasta pyynnöstään. Chat-keskustelujen tekstiaineisto voidaan luovuttaa palvelun kehittämis- ja tutkimustarkoitukseen ainoastaan silloin, kun sekä asiakas että päivystäjä ovat antaneet tähän suostumuksensa. Tekstidata luovutetaan ilman IP-osoitteita.

Henkilötietoja ei koskaan anneta käytettäväksi suoramarkkinointiin. Chatpäivystäjien tai chatvertaisten yhteystietoja ei luovuteta ulkopuolisille.  Chatvertaisten yhteystiedot luovutetaan siihen Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistykseen, jonka chatvertainen on itse valinnut.

Koska tiedot hävitetään

IP-osoite ja chatkeskustelut hävitetään 12 kuukauden välein Ninchatin palvelimelta.

Chatpäivystäjien ja chatvertaisten tietoja hävitetään päivitettäessä yhteystietolistoja, mikäli joku on jäänyt pois toiminnasta.

Mikäli tapahtuu tietoturvavuoto tai –loukkaus eli henkilötietoja katoaa, tuhoutuu tai joutuu vääriin käsiin (tietomurto, henkilötiedot varastetaan), tietosuojaviranomaiselle tehdään tästä ilmoitus 72 tunnin sisällä.

Tututstu myös muihin verkkopalveluihimme

Apuaeroon.fi

Apuaeroon.fi -sivustolta saat apua ja tukea erosta selviämiseen.

Lue lisää

Vauvaperhe.fi

Vauvaperhe.fi -sivusto auttaa, kun jaksaminen haastaa, vauvan uni vie voimia ja oma tai läheisen päihteidenkäyttö mietityttää.

Lue lisää