Chat -keskustelujen aiheena on väkivalta tai sen uhka perheessä tai läheisissä ihmissuhteissa

Kahdenvälisissä chateissä voit keskustella kahden kesken väkivaltatyön ammattilaisten kanssa: kysyä heiltä esimerkiksi perhe- ja lähisuhdeväkivallasta, omasta tilanteestasi, avun saamisesta tai läheistesi tilanteesta. Autamme väkivallan kaikkia osapuolia, väkivallan kokijoita ja tekijöitä, väkivallalle altistuneita sekä huolestuneita läheisiä.

Löydät chatin Nettiturvakodin sivun oikeasta alareunasta.

Nettiturvakodin verkkoauttajat

Nettiturvakodin verkkoauttajina toimivat väkivaltatyön ammattilaiset Ensi- ja turvakotien liitosta ja Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistyksistä sekä koulutetut vapaaehtoiset. Verkkoauttajiamme sitoo vaitiolovelvollisuus vallitsevan lainsäädännön asettamin edellytyksin. Työtämme ohjaavat eettiset periaatteet.

Toimintaamme ohjaa Nuorille suunnatun verkkotyön foorumin eettiset periaatteet

Yhteydenottajan oikeudet ja velvollisuudet

  • Yhteydenottajalla on oikeus tietää, minkä ikäisille palvelu on tarkoitettu.
  • Yhteydenottajalla on oikeus tietää, voiko hän ottaa yhteyttä nimettömänä.
  • Yhteydenottajalla on oikeus tietää, missä määrin keskustelu on luottamuksellista.
  • Yhteydenottajalla on oikeus luotettavaan, turvalliseen ja oikeudenmukaiseen palveluun.
  • Yhteydenottaja ohjataan tarvittaessa muiden palveluiden piiriin.
  • Yhteydenottajalla on oikeus saada tietoa palvelusta ja sen järjestäjästä, tietosuojasta ja tietojen käsittelystä sekä antaa palautetta palvelusta.
  • Yhteydenottajalla on velvollisuus noudattaa palveluiden sääntöjä.

Verkossa toimivan ohjaajan oikeudet ja velvollisuudet

  • Ohjaaja on vapaaehtoinen tai palkattu työntekijä.
  • Ohjaajalla on oikeus saada tehtäväänsä koulutusta ja säännöllistä ohjausta.
  • Ohjaajalla on oikeus tietää, voiko hän pysyä palvelussa nimettömänä.
  • Ohjaajalla on oikeus olla suostumatta epäasialliseen kohteluun.
  • Ohjaajalla on velvollisuus puuttua sääntöjen vastaiseen käyttäytymiseen.
  • Ohjaaja on palvelussa sitoutunut toimimaan taustaorganisaationsa toimintaperiaatteiden ja arvojen mukaisesti.
  • Ohjaajalla on oikeus luopua vaitiolovelvollisuudesta, mikäli tulee ilmi suunnitteilla oleva tai jo tapahtunut vakava rikosasia tai lastensuojelullinen huoli. Luopuessaan vaitiolovelvollisuudesta ohjaajan on ilmoitettava siitä yhteydenottajalle mahdollisuuksien mukaan.
  • Ohjaaja on keskustelussa yhteydenottajaa varten.
  • Ohjaaja ei käsittele keskustelussa omia ongelmiaan.
  • Ohjaajan antama ohjaus on asianmukaista ja luotettavaa. Yhteydenottaja ohjataan tarvittaessa muiden palveluiden piiriin.
  • Ohjaaja voi tarjota vaihtoehtoja, mutta ei tee päätöksiä yhteydenottajan puolesta.
  • Ohjaaja ei pidä yhteyttä yhteydenottajiin työajan ulkopuolella.

Eettisten periaatteiden ohella työtämme ohjaa Suomen laki mm. lastensuojelulaki. Palvelumme ovat pääasiassa luottamuksellisia. Joissain tilanteissa Suomen lain velvoittamat ilmoitusvelvollisuudet ohittavat vaitiolovelvollisuuden.

Toimintaamme ohjaa myös puhelin- ja verkkoauttamisen eettiset periaatteet

  • Anonyymiys: Keskustelut käydään pääasiallisesti nimettömänä. Anonyymius koskee sekä yhteydenottajaa että päivystäjää. Palvelun tarjoaja ei selvitä yhteydenottajan henkilöllisyyttä.
  • Yhdenvertaisuus ja yhteydenottajan kunnioitus: Puhelin- ja verkkoauttamisen palvelujen tavoitteena on yhteydenottajan auttaminen. Palveluilla ei ole muita tarkoitusperiä. Päivystäjä kohtaa yhteydenottajan arvostavasti ja ihmisarvoa kunnioittavasti. Päivystäjä kunnioittaa yhteydenottajan itsemääräämisoikeutta ja ratkaisuja.
  • Luottamuksellisuus: Päivystäjät ovat vaitiolovelvollisia. Keskustelut käydään luottamuksellisesti yhteydenottajan ja päivystäjän kesken. Ilmoitusvelvollisuutta vaativissa tilanteissa noudatetaan Suomen lakia.
  • Kiireettömyys: Päivystäjällä on aikaa yhteydenottajalle. Yhteydenottaja ja hänen asiansa ovat keskustelun keskiössä. Yhteydenottaja tulee kuulluksi ja kohdatuksi.
  • Voittoa tavoittelemattomuus: Puhelin- ja verkkoauttaminen on yleishyödyllistä toimintaa, eikä palvelun tarjoaja saa siitä taloudellista hyötyä. Kulut yhteydenottajalle aiheutuvat ainoastaan yhteyden muodostamisesta palveluun.