Turvasuunnitelman avulla voi varautua etukäteen uhkaavien tilanteiden varalle

On tärkeää, että kaikki väkivaltaisessa perheessä tai parisuhteessa elävät tekevät itselleen suunnitelman siitä, miten voivat turvata itsensä ja lapset tilanteiden uhatessa kärjistyä. Myös lasten ja nuorten on tärkeä tehdä oma suunnitelmansa. Väkivaltaa käyttävä tai omasta käytöksestä huolissaan oleva voi puolestaan suunnitella, miten voi hillitä itsensä, käsitellä aggressiivisia ajatuksia ja tunteita sekä välttää tilanteiden kärjistymistä väkivallaksi.

Jos sinun pitää lähteä kotoasi nyt tai olet vaarassa juuri nyt, soita hätäkeskukseen tai sinua lähinnä olevaan turvakotiin. Puhu tilanteestasi ja ota väkivalta puheeksi, se on jo ensimmäinen askel.

Varaudu etukäteen, suunnittele ja tee turvasuunnitelma uhkaavien tilanteiden varalle. Huomioi, että turvasuunnitelman miettimiseen on hyvä varata aikaa ja rauhallinen paikka. Kerro tilanteesta myös läheisillesi, jotta he voivat auttaa tarvittaessa. Huomioi, että päihtymys voi vaikuttaa kykyysi turvata itsesi ja lapsesi.

Hae ammattiapua, sillä jokaisella on oikeus turvalliseen elämään ja lähisuhteisiin. Avun hakeminen on merkki siitä, että ja pidät huolta itsestäsi ja lapsistasi. Väkivallalla on vakavat vaikutukset lapsiin.

Jos olet peloissasi ja joudut tekemään turvasuunnitelman omassa kodissasi olemista varten, kannattaa harkita lähtemistä turvaan jo tänään.

Jos käytät väkivaltaa läheisiäsi kohtaan, apua kannattaa hakea heti väkivaltakierteen katkaisemiseksi.

Avun yhteystiedot löydät täältä.

Turvasuunnitelmat:

Turvallisuutesi vahvistamiseksi suunnittele ja mieti ainakin seuraavia asioita:

  • Mistä merkeistä voi tunnistaa tilanteen muuttuvan uhkaavaksi ja väkivaltaiseksi? Pystytkö rauhoittamaan tilanteen tai lähtemään pois?
  • Löytyykö kodistasi sellainen paikka, jossa voit olla turvassa ja josta pääset tarvittaessa pakenemaan?
  • Onko sinulla ystävä, naapuri, sukulainen tai muu henkilö, jolle voit soittaa, tai jonka luo voit mennä, kun tilanne muuttuu uhkaavaksi?
  • Mieti etukäteen jokin koodi (esimerkiksi sana tai merkki), jotta läheisesi voivat kutsua apua.
  • Tallenna numerot (tarpeen mukaan salanimillä) kännykkääsi ja tee paperille lista tärkeistä numeroista ja pidä se mukanasi.
  • Pohdi kuinka pääset lähtemään kotoa (esim. voitko lähteä viemään roskapussin, ulkoiluttamaan koiran, käymään kaupassa)?
  • Kerro tilanteesta naapurillesi ja pyydä naapuria soittamaan heti poliisille, jos hän kuulee huolestuttavia ääniä kodistasi.
  • Jos joudut yllättäen poistumaan kotoa, mitä sinun on tärkeää pakata mukaasi esim.
    • lääkkeet
    • puhelin ja laturi (onko sinulla tarpeen olla varapuhelin, jos omasi rikotaan)
    • pankkikortti ja käteistä rahaa
    • mahdolliset tärkeät paperit, joita voit tarvita
  • Ota selvää jo etukäteen paikkakuntasi palveluista väkivaltaa kokeneille.
  • Jos ex-puolisosi vainoaa sinua tai lapsiasi, ota yhteyttä Tukikeskus Varjoon.

Jos sinulla on lapsia, mieti myös näitä asioita:

  • Keskustele lasten kanssa kotona tapahtuvasta väkivallasta ja kuinka aiot väkivaltatilanteessa turvata itsesi ja lapsesi.
  • Opeta lapset soittamaan hätänumeroon ja läheisille.
  • Opeta lapsille miten toimia, jos tilanne kotona muuttuu uhkaavaksi. Kenelle he voivat soittaa tai minne he voivat mennä turvaan.
  • Mieti etukäteen jokin koodi (esimerkiksi sana tai merkki), jota sinä tai lapsesi voivat käyttää merkkinä toisillenne, sukulaisille tai ystäville, jotta he voivat kutsua apua.

Läheistesi turvallisuuden vahvistamiseksi ja väkivallan loppumiseksi, mieti seuraavia asioita:

  • Mistä merkeistä voit ennakoida tilanteen muuttuvan väkivaltaiseksi?
  • Opettele tunnistamaan se kohta, jolloin pystyt hallitsemaan käyttäytymistäsi.
  • Miten voit toimia tällaisessa tilanteessa, jotta asiat eivät kärjistyisi?
    • Hallitse kiihtymystäsi hengittäen syvään ja rauhallisesti palleaa käyttäen ja keskittyen positiivisiin ajatuksiin kuten ”osaan toimia järkevästi tässä tilanteessa”.
    • Istu alas ja laita jalkapohjat tukevasti maata tai lattiaa vasten. Istuessaan harvoin pahoinpitelee ketään.
    • Puhu rauhallisesti, älä huuda.
    • Pysyttele tarpeeksi etäällä kumppanistasi, vähintään käsivarren mitan päässä.
  • Löytyykö kodistasi sellainen paikka, jossa voit rauhoittua ja koota ajatuksiasi? Keskustele tästä puolisosi / perheesi kanssa ja pyydä, että saat vetäytyä paikkaan rauhassa tarpeen niin vaatiessa.
  • Onko sinulla ystävä, naapuri, sukulainen tai muu henkilö, jolle voit soittaa tai jonka luokse voit mennä, jos tilanne muuttuu uhkaavaksi?
  • Ota selvää asuinpaikkakuntasi palveluista ja ota yhteyttä, kun tarvitset ammattilaisen apua.

Jos sinulla on lapsia, mieti myös näitä asioita:

  • Keskustele lasten kanssa kotona tapahtuvasta väkivallasta ja kuinka aiot väkivaltatilanteessa toimia.
  • Opeta lapsille mitä he tekevät, jos tilanne kotona muuttuu uhkaavaksi. Kenelle he voivat soittaa tai minne he voivat mennä turvaan.
  • Opeta lapset soittamaan hätänumeroon ja läheisille.

Kun kotona riidellään kovasti ja on väkivaltaa tai sen uhkaa, voi se tuntua sinusta pahalta ja pelottavalta.

Mieti tilanteita etukäteen ja tee turvasuunnitelma. 

Onko olemassa jotain merkkejä, mistä voit ennakoida, että läheisesi on muuttumassa väkivaltaiseksi, esim.

  • alkoholinkäyttö
  • vihainen puhetyyli
  • uhkaava käyttäytyminen
  • riitely

Mieti miten voit turvata itsesi uhkaavissa tilanteissa:

  • Mihin voit kotona mennä turvaan (oma huone, vessa), kun sinua pelottaa?
  • Mieti valmiiksi selitys, jonka avulla voit mennä ulos (roskien vieminen, koiran ulkoilutus, kaupassa käyminen).
  • Mieti etukäteen ystävä, naapuri, sukulainen tai muu henkilö, jolle voit soittaa ja jonka luokse voit mennä.
  • Jos joudut yllättäen poistumaan kotoa, mitä sinun on tärkeää pakata mukaasi, esim.
    • lääkkeet
    • puhelin ja laturi
    • rahaa
    • jotain tärkeitä papereita

Mikäli koet olevasi vaarassa juuri nyt, soita hätänumeroon 112.

Hae apua ja ottaa yhteyttä johonkin apua tarjoavaan tahoon jo tänään. Voit myös tulla keskustelemaan Nettiturvakodin chattiin.

Jos tilanteet kotona muuttuvat helposti riitaisiksi tai kotonasi on henkistä väkivaltaa, turvallisuutesi vahvistamiseksi suunnittele ja mieti ainakin seuraavia asioita:

  • Millaisista asioista teillä riidellään? Onko näitä tilanteita mahdollista ennakoida?
  • Miten riidat yleensä etenevät? Mistä riidat alkavat, mitä tapahtuu seuraavaksi, miten riidat päättyvät?
  • Mitkä ovat ne asiat, jotka koet uhkaavina ja pelottavina (henkisenä väkivaltana)? Pystytkö puhumaan niistä puolisosi tai läheisesi kanssa?

 

  • Olisiko aikalisästä hyötyä? Miettikää ja sopikaa yhdessä seuraavista asioista:
    • Miten toimitte, jos riita etenee liian pitkälle tai on liian intensiivinen?
    • Miten voitte tunnistaa, että riita on edennyt liian pitkälle tai liian intensiiviseksi?
    • Kuka poistuu tilanteesta, minne hän voi mennä?
    • Miten riitatilanteet käsitellään jälkikäteen, jotta voitaisiin ehkäistä niiden uusiutumista?

Näin teet turvasuunnitelman